Zo kap je vriendelijk een gesprek met een zorgvrager af

Gesprek-patient-eindigen-hoe-vriendelijk

Eigenlijk wil ik mijn cliënten veel aandacht geven, maar helaas heb ik daar niet altijd de tijd voor. Maar iemand zomaar onderbreken of het gesprek afkappen, daar voel ik me heel ongemakkelijk bij. Aan weerbaarheidscoach Inge vroeg ik hoe ik dat tóch vriendelijk kan doen zonder dat de ander met een vervelend gevoel achterblijft.

Iemand subtiel laten weten dat je eigenlijk geen tijd hebt voor een gesprekje… niet iedereen vangt die signalen even goed op. Soms moet je gewoon heel duidelijk zijn. Maar hoe doe je dat zonder bot en afstandelijk over te komen?

1) Benoem het direct

Een goede voorbereiding is het halve werk. Als je wéét dat je straks weer bij die ene cliënt langsgaat die altijd zo lang door blijft praten, zeg dan direct bij binnenkomst hoeveel tijd je hebt. Zeg bijvoorbeeld: ‘Mevrouw, ik heb vandaag vijf minuten de tijd om met u te praten.’ Dat maakt het voor jezelf makkelijker om op een later moment te zeggen dat de tijd om is en dat je echt weg moet.

2) Gebruik je lichaam

Het is best lastig om zomaar ineens het gesprek af te kappen, maar je kunt met je lichaam wel al duidelijk maken dat je weg wilt. Neem daarom een beetje afstand van je gesprekpartner en draai jezelf van de ander af. Bewust of onbewust pikt de ander dit signaal op, zodat de echte afronding van het gesprek niet als een verrassing komt. Je kunt ook alvast je hand uitsteken.

3) Let op de signalen van de ander

Niet alleen jij kan het lastig vinden om het gesprek te beëindigen, misschien heeft je gesprekspartner wel hetzelfde probleem! Misschien weet hij of zij óók niet hoe ie af moet ronden en babbelt-ie maar door! Let daarom ook eens op de lichaamstaal van de ander. Draait hij zijn lichaam van je af, is de ander afgeleid of kijkt hij je niet meer aan? Dit kunnen allemaal signalen zijn die je kunnen helpen het gesprek af te ronden. Benoem vervolgens wat je ziet: ‘Ik zie dat je blik afdwaalt. Wellicht is het een goed moment om ons gesprek te beëindigen?’.

4) Vat het gesprek samen

Een samenvatting impliceert dat het gesprek is afgelopen. Zeg bijvoorbeeld: ‘Want fijn om te horen dat het beter met u gaat, meneer.’ Of: ‘Wat fijn dat uw dochter deze week weer langs zal komen.’ Vertel na de samenvatting meteen dat je door moet, zodat er geen ruimte is om weer een nieuw onderwerp aan te snijden.

5) Voorkom stamelen

Probeer stamelen en stuntelen te voorkomen en vertel op een duidelijke, sterke manier dat je nu echt door moet naar de volgende cliënt. Als je onrustig en onzeker overkomt, kan de ander dat interpreteren als een afwijzing en blijft ie met een rotgevoel achter.

6) Eindig positief

Moet je het eind van het gesprek toch forceren, probeer het gesprek dan in elk geval positief te eindigen. Benoem bijvoorbeeld dat je het fijn vond om even gekletst te hebben, of dat je het leuk vond om de ander wat beter te leren kennen. Of zeg iets als: ‘Luister, ik vond het een heel fijn gesprek, maar ik moet nu weer verder.’

7) Geef een goede reden

Leg duidelijk de reden uit waarom je weg moet. Zomaar een smoesje ophouden, merkt de ander direct. Wees eerlijk en oprecht. ‘Er wacht nog een andere client op me.’ Of: ‘Mijn vergadering begint zo en ik wil niet te laat komen.’ Of: ‘Het klinkt misschien flauw, maar ik moet echt heel nodig naar het toilet.’

8) Vertel dat je terugkomt

Geef tenslotte aan wanneer je weer van plan bent om terug te komen. Dat stelt mensen gerust en dan weten ze waar ze aan toe zijn. ‘Ik ga nu weg, maar kom aan het eind van de dag nog een keer langs. Tot straks!’

Weerbaardheidstrainingen Inge

Dit is Inge:

Hoi, ik ben Inge, eigenaar en oprichter van De Dappere Draak en ik geef sociale en mentale weerbaarheidstrainingen. Bij weerbaar zijn is een sterke lichaamstaal onontbeerlijk. Het is zelfs zo dat als je sterk staat, je brein maar liefst 25% méér testosteron aanmaakt en dat je stressniveau daalt. Met dat in mijn achterhoofd help ik kinderen en volwassen om voor zichzelf op te komen, om hun grenzen aan te geven, om nee te leren zeggen en om duidelijk hun mening te geven. De groei die ze dan doormaken, is elke keer weer mooi om te zien. Meer informatie op: www.dedapperedraak.nl

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!