Verpleegkundige Anne - 'We hebben als verpleegkundigen een nieuwe taak erbij gekregen; het managen van het bezoek in coronatijd'

Anne-bezoek

In deze blog vertelt verpleegkundige Anne over het bezoekbeleid in coronatijd. 'Geduldig gaan we om met onbegrip van bezoekers en tonen we begrip voor hun frustratie.'

Bezoekbeleid in coronatijd...

Wat kan dit soms ingewikkeld zijn en tegelijk is het heel simpel.

We hebben als verpleegkundigen een nieuwe taak erbij gekregen; het managen van het bezoek in coronatijd. En de irritaties die we daarbij over ons heen krijgen. Geduldig gaan we om met onbegrip van bezoekers en tonen we begrip voor hun frustratie. Incasseren we de eerste emoties van sommige bezoekers en helpen we ‘de negeerders’ herinneren dat het geen bezoektijd is, dat ze met te veel mensen samen zijn of dat ze nu ruim langer dan een uur naast het bed zitten. Welke van de drie typen bezoekers het moeilijkste te benaderen is, kan ik eigenlijk niet zeggen.

Soms zou ik ze zelf ook wel eens allemaal willen laten zien.

-Onbegrip tonen naar bezoekers voor het niet naleven van het huidige bezoekbeleid en niet voor rede vatbaar willen zijn.

-Een eerste emotie laten zien, wanneer ik deze ook krijg van een bezoeker, in plaats van die van mij te parkeren en de eerste emotie van tegenover mij te incasseren.

- En 'de negeerders' ook negeren en dan gewoon doorgaan met mijn werk. Zodat de bezoekers van patiënten elkaar in de haren kunnen vliegen en het zelf mogen uitvechten of het eerlijk is dat de ene patiënt wel twee of drie bezoekers tegelijk om zijn of haar bed heeft en de ander gewoon netjes één aan zijn of haar bed.

Dat dit niet een extra taak zou zijn, zou heerlijk zijn.

Maar, het raakt ons. Het raakt ons dat bezoekers, patiënten beperkt mogen zien. Het raakt ons dat er maar één bezoeker per keer mag komen na een operatie of net na een diagnose. Dat glijdt zeker niet zomaar van ons af. Het raakt ons ook dat dit naast onze andere taken komt, we veel ballen hoog moeten houden en de werkdruk ongenadig omhoog knalt. Dus braaf gaan we door, houden we ons aan de regels, corrigeren we waar nodig en dealen we met dezelfde frustraties als die van de bezoeker. We nemen de extra taak op ons, staan iedereen te woord en worden we er met de tijd steeds handiger in.

anne-blogger

Dit is Anne:

Ik ben Anne en ik ben verpleegkundige in het St Jansdal ziekenhuis in Gelderland. Ik werk op de afdeling chirurgie en zie daar verschillende specialismen, zoals gastro-enterale chirurgie, MDL, gynaecologie en urologie voorbijkomen. Ik houd van deze diversiteit, omdat je flink wat kennis in huis moet hebben en elke dag bijleert. Ooit begonnen als kok. Na de opleidingen Verzorgende IG en medewerker maatschappelijke zorg heb ik in het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein een interne opleiding tot verpleegkundige gedaan. Daar heb ik verschillende afdelingen gezien en ben ik afgestudeerd op de hematologie. In mijn vrije tijd ben ik druk met mijn gezellige tweeling, reis ik graag en heb ik samen met mijn man een liefde voor Texel.

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!