Karen werkt bij de Luisterlijn: ‘Mensen voelen zich eenzaam of onbegrepen’

Luisterlijn-eenzaamheid-psychische-klachten

Je kunt je flink bezwaard voelen als je écht weg moet (druk, druk, druk) bij die eenzame cliënt. Wist je dat je hem of haar kan doorverwijzen naar de Luisterlijn? Dan krijgen ze alsnog dat luisterende oor. Trainer/coach Karen Blankestijn: ‘Ook bij een paniekaanval in de nacht kunnen ze ons bellen.’

Wie zijn de mensen die contact opnemen met de Luisterlijn?

De grootste groep is tussen 45 en 65 jaar oud. Maar onze vrijwilligers hebben ook gesprekken met oudere mensen. Of jongere, zoals studenten. We krijgen ruim 500.000 oproepen per jaar. De meeste mensen nemen telefonisch contact op. Daarnaast komen gesprekken binnen via de chat en e-mail.’

Waarover gaan al die gesprekken?

De meeste gaan over eenzaamheid, psychische en lichamelijke gezondheid en relaties. In dat laatste geval kun je denken aan problemen met een partner, maar ook aan ruzie in de familie of met de buren.’

En hoe uit eenzaamheid zich?

‘Sommige mensen hebben weinig contacten. Dat is extra lastig met kerst, maar óók in de zomer. Dat hebben we de afgelopen maanden weer gemerkt. Mensen zitten in hun eentje thuis, terwijl familie en kennissen op vakantie zijn en leuke dingen doen met elkaar.

Andere mensen zijn wél omringd door anderen, maar voelen zich toch alleen en onbegrepen. Als ze hun verhaal doen, krijgen ze bijvoorbeeld te horen: “Joh, er bestaan veel ergere dingen.” Of: “Oh ja, dat heb ik ook meegemaakt! Weet je wat jij moet doen?” Daar zit je niet altijd op te wachten als je even wilt praten.’

Wat kan een vrijwilliger van de Luisterlijn dan betekenen?

‘Wij bieden een luisterend oor en helpen mensen hun emoties te uiten en gedachten te ordenen. We kunnen meedenken over een volgende stap, maar het gaat er vooral om dat mensen weer grip krijgen op hun situatie. Dat ze steun ervaren omdat er iemand met ze meeleeft, zonder oordeel luistert, de goede vragen stelt en het verhaal samenvat.’

Zijn er zorgverleners die hun cliënten naar de Luisterlijn verwijzen?

‘Zeker! Wij hebben gesprekken met mensen die getipt zijn door bijvoorbeeld hun huisarts, GGZ-behandelaar, verpleegkundige, medewerker van de thuiszorg of palliatieve zorgteam. Bij ons kunnen mensen nog wat doorpraten. Of steun krijgen op momenten dat hun hulpverlener niet beschikbaar is, zoals bij een paniekaanval in de nacht.

Wij zien onszelf als een aanvulling op de zorg. We zijn blij met de verwijzingen van zorgverleners, en het mogen er nog meer zijn!’

De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar via 0900 0767. Kijk voor alle contactgegevens op www.deluisterlijn.nl.

Over de Luisterlijn

De Luisterlijn is dag en nacht beschikbaar voor een vertrouwelijk gesprek, per telefoon, chat en mail. Door te luisteren helpen de 1.500 vrijwilligers mensen om zorgen, pijn en verdriet (even) het hoofd te bieden. Zij werken thuis of vanuit een van de 28 locaties. De vrijwilligers krijgen training en begeleiding door deskundige beroepskrachten. De Luisterlijn is al zestig jaar de grootste organisatie in Nederland die emotionele steun op afstand biedt. De Luisterlijn wordt gefinancierd door het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. 

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!