Wat is beter: snel of langzaam afvallen?

wat-is-beter-snel-of-langzaam-afvallen

‘Ik wil wel snel resultaat zien hoor, anders raak ik mijn motivatie kwijt’. En: ‘Ik wil voor de zomer 8 kilo afgevallen zijn’. Of: ‘Ik wil echt nooit meer lijnen, hoor. Dat heb ik mijn hele leven al gedaan’. Zomaar wat uitspraken die diëtist Sascha vaak op haar spreekuur hoort. Maar wat is nu de beste manier om af te vallen? Snel of langzaam?

Eigenlijk is het heel simpel: je valt af als je minder calorieën eet dan je lichaam nodig heeft. Ben je een vrouw, dan heb je zo’n 2.000-2.300 calorieën nodig (afhankelijk van je leeftijd, lengte, gewicht en bewegingspatroon) en als je een man bent ongeveer 2500-2800 calorieën.

1 kilo = 7.000 calorieën

Hoeveel minder je gaat eten, bepaalt het tempo van het afvallen. Je valt namelijk ongeveer 1 kilo af als je 7.000 calorieën minder hebt gegeten. Als je elke dag 1.000 calorieën minder eet dan voorheen, dan ben je die ene kilo dus in een week kwijt. Eet je elke dag 500 calorieën minder, dan doe je er twee weken over. Bij 250 calorieën per dag minder val je 1 kilo per maand af.

Kilo’s tikken weg

Je kunt je voorstellen dat je enorm veel offers moet brengen om 1.000 calorieën per dag minder te eten. Jazeker, je valt snel af. Dat is dan wel heel fijn om op de weegschaal te zien. Maar je hebt wel honger, moet vaak nee zeggen en van de eetgewoonten die je had, is niets meer over. Je eet volgens een dieet of eetschema. Misschien gebruik je maaltijdvervangers in plaats van je gewone eten. De vraag is: hoe lang ga je dit volhouden?

Weg met de dropjes

Elke dag 500 calorieën minder eten, is al veel haalbaarder op lange termijn. Want 500 calorieën minder, die heb je al snel:

  • Vervang je glas wijn of fris door water of een zero-variant
  • Neem snackgroenten in plaats van dropjes
  • Laat de dressing uit je salade weg (inderdaad, dat is even wennen)
  • Kies magere Griekse yoghurt in plaats van de volle

Een kilo per jaar

De meeste mensen die op mijn spreekuur komen vanwege overgewicht zijn niet in korte tijd veel aangekomen. Maar bijvoorbeeld 1-2 kilo per jaar. Dat is heel sluipend, in het begin heb je het niet eens in de gaten. Maar na 5 jaar ben je wel 5-10 kg zwaarder en dan ga je het wel merken. Er is daarom ook wel wat voor te zeggen om slechts 250 calorieën minder te eten elke dag. Je hoeft maar minimale aanpassingen te doen in je eetpatroon en dan val je in een maand 1 kg af. Na een jaar ben je wel 12 kg lichter.

Kwestie van volhouden

Maar de grote vraag is natuurlijk: houd je het wel vol? Het slechte nieuws is dat minder dan 1 op de 30 afvallers erin slaagt om het eenmaal bereikte lichaamsgewicht meer dan vier jaar vast te houden. De anderen komen aan. Volhouden lukt beter als je nieuwe gewoonten lijken op wat je al gewend was. Kleine aanpassingen hebben op lange termijn meer effect.

Diëtist Sascha de Jong

Dit is Sascha:

Hallo, mijn naam is Sascha. Ik ben diëtist bij Careyn sinds 2004. Ik woon en werk in Utrecht, waar ik spreekuur heb in twee gezondheidscentra. Ik begeleid cliënten met onder andere overgewicht of obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, darmklachten, ondervoeding, COPD. In mijn ogen is de kracht van dieetbehandeling dat ieder mens door gezonder te eten en meer te bewegen zelf zijn/haar gezondheid kan beïnvloeden en verbeteren. Naast diëtist ben ik ook sportdiëtist. Sinds 2012 schrijf ik een blog over mijn werk en over alles wat ik zelf in het dagelijks leven tegenkom in relatie tot voeding, gedrag, gezondheid en beweging. Mijn blog is HIER te vinden. Ook schrijf ik voor Dieet Dit, Dieet Dat en Slimmer Zwanger. En nu dus ook voor FloorZorgt!