Reuk- en smaakverlies na corona: hoe zorg je ervoor dat je (patiënt) toch voldoende eet?

geurverlies-smaakverlies-corona-aansterken-aankomen-eten-advies-diëtist

Veel mensen die corona hebben gehad, hebben na het herstel nog een geruime tijd last van reuk- en smaakverlies. En laten we nou die zintuigen het meest gebruiken tijdens het eten! Mocht je al worstelen met het herwinnen van kracht en misschien ook wel gewicht, dan valt het niet mee om toch voldoende te eten. Hoe ga je hiermee om?

Het (tijdelijke) verlies van reuk en smaak komen we wel vaker tegen, het komt ook voor bij oncologie-patiënten of patiënten die geopereerd zijn. Wat kun je ze dan adviseren? 

Kleur en gezelligheid

Hoe je eten eruit zien op je bord, doet al heel veel voor je eetlust. Het is niet voor niets dat er in restaurants vaak zoveel moeite wordt gedaan voor de opmaak van het bord. Het helpt als je eten er aantrekkelijk uit ziet. Denk daarbij aan de kleur en de maat van het bord, aan kleurrijke gerechten, aan variatie en afwisseling.

Maak en iets kleurrijks van

Gekookte bloemkool met aardappelen en een stukje kipfilet of witvis op ook nog eens een wit bord is heel onaantrekkelijk. Zorg dat er kleur in de gerechten zit. Besteed ook aandacht aan hoe het opgediend wordt: is de tafel leuk gedekt, staan er bloemen of kaarsjes op tafel? Sfeer een entourage spelen ook een belangrijke rol.

Textuur en mondgevoel

Als je de smaak niet proeft, kun je nog wel de textuur in de mond voelen. Wissel daarom af met krokant en zacht, knapperig en smeuïg, vloeibaar en vast. Denk aan brood of roggebrood versus geroosterd brood, crackers of beschuit. Een croissantje voelt weer heel anders. En ook een pannenkoek of poffertjes geeft een ander mondgevoel. Gebruik kaas, hummus, pindakaas (met stukjes!), zuivelspread, gekookt of gebakken ei, roerei of omelet. Maak laagjes door ook groenten op je brood te doen. Knapperig zoals sla, tomaat, komkommer, of zacht zoals tonijn uit blik of een tunamelt met kaas.

Lekker kraken en prikken

Cornflakes kraken weer anders dan muesli of krokant muesli. Drinkyoghurt, melk en chocolademelk zijn weer anders dan kwark of Griekse yoghurt. En dranken met prik zijn anders dan dranken zonder prik. Wissel salade af met gekookte, gegrilde of gewokte groenten. Wissel vlees(vervangers), vis, kaas, tofoe, peulvruchten en ei met elkaar af. 

Temperatuur

Ook kun je denken aan gerechten met verschillende temperaturen. Wissel ijskoud, koud, kamertemperatuur en warme gerechten met elkaar af. Zorg dat de warme maaltijd goed op temperatuur is: niemand wordt blij van een bord lauw eten. Eet zowel salades als soepen. Eet ijsjes, koude toetjes en neem yoghurt of kwark bij het ontbijt. Kies bij een broodmaaltijd voor gewoon brood of voor een tosti, geroosterd brood of pannenkoek. Of bak broodjes (af) en serveer ze nog warm. Drink koffie, thee, sap, smoothies, melk, koude of warme chocolademelk.

Diëtist

Als je merkt dat je patiënten hier moeite mee hebben, of als je merkt dat je te weinig tijd hebt om dit door te nemen met hen en hun partner/kinderen/familie, wijs ze dan op de mogelijkheid van behandeling door een diëtist. Dit kan net het steuntje zijn dat ze nodig hebben bij een optimaal herstel.

sascha-dietist-blogger-floorzorgt

Dit is Sascha:

Hallo, mijn naam is Sascha. Ik ben diëtist bij Careyn sinds 2004. Ik woon en werk in Utrecht, waar ik spreekuur heb in twee gezondheidscentra. Ik begeleid cliënten met onder andere overgewicht of obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, darmklachten, ondervoeding, COPD. In mijn ogen is de kracht van dieetbehandeling dat ieder mens door gezonder te eten en meer te bewegen zelf zijn/haar gezondheid kan beïnvloeden en verbeteren. Naast diëtist ben ik ook sportdiëtist. Sinds 2012 schrijf ik een blog over mijn werk en over alles wat ik zelf in het dagelijks leven tegenkom in relatie tot voeding, gedrag, gezondheid en beweging. Mijn blog is HIER te vinden. Ook schrijf ik voor Dieet Dit, Dieet Dat en Slimmer Zwanger. En nu dus ook voor FloorZorgt!

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 60.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Volg je mij al op Facebook, Instagram of Twitter? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier.