Periodiek vasten, oftewel intermittent fasting: is dat verstandig als je in de zorg werkt?

periodiek-vasten-intermittent-fasting-werken-zorg

Intermittent fasting: je hebt er vast weleens van gehoord. Maar hoe werkt deze manier van afvallen eigenlijk? En kun je met dit ‘periodiek vasten’ wel op de been blijven als je in de zorg druk in de weer bent? Diëtist Sascha weet de antwoorden.

Wat is intermittent fasting?

Intermittent fasting betekent dat je periodes van eten en periodes van vasten met elkaar afwisselt. Je zou het dus ook periodiek vasten kunnen noemen.

Welke vormen zijn er?

Er bestaan veel verschillende vormen van intermittent fasting:

  • De 5/2-vasters doen het twee dagen zonder eten en de andere vijf dagen eten ze zoals ze gewend zijn.
  • De 4/3-beweging vast de dagen van de week om en om.
  • De 20/4’ers vasten twintig uur per dag.
  • De fast-fivers eten alleen na vijven.
  • De 16/8-aanhangers eten juist alleen overdag. Zij eten tussen 16 uur en 8 uur de volgende ochtend niet.
  • De tijdslotmethode: één dag per week niet eten tussen 8 uur ’s avonds en 2 uur ’s middags.

Kortom, er zijn niet echt vaste spelregels voor. Je doet wat jou aanstaat en wat haalbaar voor je is.

Wat is het doel van intermittent fasting?

Het idee erachter is dat je afvalt, zonder dat je elke dag een dieet volgt of je dagelijkse voedingsgewoonten aanpast. Dat doe je dus maar een deel van de tijd. Dan eet je ook meteen fors minder dan de andere dagen.

De theorie is dat je op een dag dat je vast slechts 25% van de gebruikelijke calorie-inname hebt. Je eet dus 75% minder dan normaal. Om die reden vallen mensen vaak in korte tijd veel af. Ook de bloedsuikerwaarden verbeteren en het cholesterolgehalte daalt.

Hoe werkt intermittent fasting?

Een uur of tien, twaalf na de laatste maaltijd is de suikervoorraad in het bloed op. Omdat ons lichaam altijd op zoek is naar brandstof die de weefsels warm houdt en ons lichaam in leven, wordt er suiker uit de voorraad van de lever gehaald. Daarna wordt de vetvoorraad aangesproken. Triglyceriden zijn vetmoleculen die dan uit elkaar worden getrokken tot suikers en vetzuren. Deze vetzuren worden verbouwd tot ‘ketonlichamen’, een soort noodbrandstof die het lichaam aanmaakt in tijden van schaarste.

Krijg je dan niet enorme trek?

Je zou zeggen dat je omvalt van de honger als je deze tactiek toepast. Toch zijn er veel mensen die deze manier van afvallen omarmd hebben die zeggen dat ze met vlagen wat honger hebben, maar juist helder, alert en gefocust zijn. Ze zijn niet trillerig, vallen niet flauw van de honger en zijn niet lusteloos. Ook sporters passen deze tactiek soms toe. Het stimuleert de vetverbranding, wat voor duursporters gunstig kan zijn. Als verpleegkundige (ook voortdurend in beweging) is er geen speciale reden om dit niet te doen.

Try this at home?

Ben je erg enthousiast geraakt van bovenstaande? Je kunt proberen het vasten op te bouwen van 12 uur vasten, tot 14 uur vasten en dan pas 18 uur. Het is niet voor iedereen weggelegd, en als je je er niet goed bij voelt: doe het niet.

blogger-sascha-diëtist

Dit is Sascha:

Hallo, mijn naam is Sascha. Ik ben diëtist bij Careyn sinds 2004. Ik woon en werk in Utrecht, waar ik spreekuur heb in twee gezondheidscentra. Ik begeleid cliënten met onder andere overgewicht of obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, darmklachten, ondervoeding, COPD. In mijn ogen is de kracht van dieetbehandeling dat ieder mens door gezonder te eten en meer te bewegen zelf zijn/haar gezondheid kan beïnvloeden en verbeteren. Naast diëtist ben ik ook sportdiëtist. Sinds 2012 schrijf ik een blog over mijn werk en over alles wat ik zelf in het dagelijks leven tegenkom in relatie tot voeding, gedrag, gezondheid en beweging. Mijn blog is HIER te vinden. Ook schrijf ik voor Dieet Dit, Dieet Dat en Slimmer Zwanger. En nu dus ook voor FloorZorgt!

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!