Diëtist Sascha - Gezond ouder worden

Sascha-gezond

Hoe word je gezond oud? Met een gezonde leefstijl kom je al een heel eind. Waar moet je dan allemaal op letten met eten en drinken? En als je (mantel)zorgt voor een ouder persoon, wat zijn dan de belangrijkste aandachtspunten?

Leefstijl

Wat bedoelen we precies met een gezonde leefstijl? Dat is een samenraapsel van factoren die allemaal samen bijdragen aan gezondheid. Denk aan gezond eten, voldoende bewegen, naast inspanning ook tijd nemen voor ontspanning, een gezond gewicht, niet roken en matig zijn met alcohol, een goede nachtrust. Door goed te zorgen voor jezelf en als in de zorg werkt of als je mantelzorger bent, ook oog te hebben voor al deze factoren. We weten natuurlijk nooit hoe ons leven verloopt en wat er allemaal op ons pad komt. Een gezonde leefstijl is geen garantie, maar draagt zeker bij.

Gezond eten als je ouder bent

Met gezond eten bedoelen we niet alleen eten volgens de Schijf van Vijf (groente, fruit, zuivel, kaas, volkoren granen, olie, noten, vlees(vervangers) vis, ei, water) maar ook eten in de juiste hoeveelheid. Hoe ouder je wordt, des te minder je lichaam nodig heeft. Onze behoefte neemt langzaamaan af, terwijl we vaak het eetpatroon behouden dat we al heel lang hadden. Dat betekent dat je makkelijk te veel eet. Als je eet alsof je 40 bent, terwijl je werkelijke leeftijd 65 is, dan merk je dat je in de loop der tijd aankomt in gewicht. Een te hoog gewicht (overgewicht of obesitas) brengt gezondheidsrisico's met zich mee, zoals hart- en vaatziekten, diabetes, overbelasting van gewrichten met als gevolg pijn bij bewegen. 

Vitamine D en calcium

Bij ouderen zijn met name deze componenten in de voeding belangrijk. Vitamine D en calcium spelen een belangrijke rol bij het voorkomen van botontkalking ofwel osteoporose. Als je ouder wordt, is de kans op vallen en botten breken groter. Dat komt doordat de botafbraak groter is dan de opbouw. Botontkalking komt vooral voor bij vrouwen na de overgang, door hormoonveranderingen. Ook mannen krijgen last van botontkalking, maar over het algemeen later en minder snel. Om deze reden wordt vrouwen boven de 50 jaar en mannen boven de 70 jaar geadviseerd om dagelijks vitamine D te slikken. En daarnaast drie keer daags een melkproduct en 1x kaas te gebruiken om voldoende calcium binnen te krijgen.

Eiwitten

Eiwitten zijn de bouwsteentjes van onze spieren. Als je voldoende eiwitten eet, heb je een beter behoud van spiermassa en daarmee ook spierkracht. Als je je spieren goed blijft gebruiken door voldoende te bewegen, zorg je ook voor behoud van sterke spieren. Hier lees je hoeveel je moet bewegen elke dag om spierkrachtverlies bij ouder worden te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Ook worden je botten sterker als je beweegt. Beweegrichtlijnen - Kenniscentrum Sport en Bewegen.

Diëtist Sascha de Jong

Dit is Sascha:

Hallo, mijn naam is Sascha. Ik ben diëtist bij Careyn sinds 2004. Ik woon en werk in Utrecht, waar ik spreekuur heb in twee gezondheidscentra. Ik begeleid cliënten met onder andere overgewicht of obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, darmklachten, ondervoeding, COPD. In mijn ogen is de kracht van dieetbehandeling dat ieder mens door gezonder te eten en meer te bewegen zelf zijn/haar gezondheid kan beïnvloeden en verbeteren. Naast diëtist ben ik ook sportdiëtist. Sinds 2012 schrijf ik een blog over mijn werk en over alles wat ik zelf in het dagelijks leven tegenkom in relatie tot voeding, gedrag, gezondheid en beweging. Mijn blog is HIER te vinden. Ook schrijf ik voor Dieet Dit, Dieet Dat en Slimmer Zwanger. En nu dus ook voor FloorZorgt!

  ↑ Klik hier ↑ om de vacature te bekijken!

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!