Diëtist Sascha - De Nationale Suiker Challenge

diabetes-suiker

7 dagen gezond eten en drinken zonder suiker: dat is de Nationale Suiker Challenge van het Diabetes Fonds. Dit jaar is dat van 7 t/m 13 juni. Nu hoef je echt geen diabetes te hebben om hieraan mee te doen. Misschien is het juist wel goed om je gewoon eens te realiseren hoeveel suiker je normaal gesproken binnenkrijgt en ervaren hoe het voelt om dat niet te doen. Diëtist Sascha praat ons bij!

Vet, zoet en zout

Toen wij mensen nog moesten jagen en verzamelen om aan eten te komen, was het heel erg nuttig dat we vooral op zoek gingen naar eten dat vet, zoet of zout smaakte. Dat zijn namelijk ook de producten die veel voedingswaarde hebben. Denk aan vlees, vis en kip, fruit, groenten, granen, noten en zaden. Inmiddels leven we onder heel andere omstandigheden en in een heel andere omgeving, maar onze genen vertellen ons nog steeds dat we op zoek moeten naar vet, zoet en zout. Over het algemeen vinden we dit soort eten heel lekker. Maar omdat veel van dit soort eten nu meestal ook erg bewerkt voedsel is, is het een stuk ongezonder. En we hebben suiker dus ook niet nodig, maar we vinden het wel heel erg lekker en we zijn er ook erg aan gewend om het te eten en drinken.

Zoet

Koolhydraten is een verzamelnaam voor allerlei soorten suiker. Tijdens de Challenge laten we alleen de geraffineerde (bewerkte) soorten suiker en de vrije suikers staan. Suiker heeft op verpakkingen veel verschillende namen, zoals glucose-fructosestroop, glucosestroop, dextrose, maltose. Ook honing, kandijstroop en agavesiroop zijn namen voor suiker. Vrije suikers zijn alle toegevoegde suikers plus de suikers die van nature aanwezig zijn in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraat. Je kunt de verschillende namen voor suiker vinden op de ingrediëntenlijst van het etiket. Hoe vaker je een etiket leest, hoe beter je erin wordt om het snel te herkennen.

Wat laat je dan staan?

Wat je laat staan is: zoet beleg, snoep, koek, chocolade, taart, frisdrank, siroop, gezoete zuivel zoals drinkyoghurt of chocolademelk of toetjes en ijsjes. En ook suiker die toegevoegd is aan bijvoorbeeld sauzen als mayonaise, chilisaus, ketchup, groenten in blik, eten uit pakjes en zakjes.

Wat eet je wel?

De suikers die van nature in vers fruit, volkoren granen, naturel zuivel, groenten en peulvruchten voorkomen, neem je juist wel. Ook eet je vis, vlees(vervangers), kaas, ei en noten, olie en halvarine of margarine op brood. Zo wordt je eetpatroon vanzelf gezond.

Meer energie

Wat ga je merken als je geen suiker meer binnenkrijgt? Als je veel suiker binnenkrijgt kun je last krijgen van vermoeidheid. In pure kristalssuiker zitten namelijk geen voedingsstoffen, alleen energie. Als je veel suikerrijke producten neemt en te weinig kiest voor gezonde voeding, dan krijg je een tekort aan vezels, vitamines en mineralen. Mensen die stoppen met suiker en gezonder gaan eten, voelen zich daarom veel fitter, alerter en energieker.

Afvallen

Sommige mensen vallen af als ze een week geen suikers eten, anderen niet. Een week is relatief een korte tijd. Of je afvalt ligt aan hoeveel suiker je voorheen gewend was om te eten en drinken en ook aan of je het vervangt. Als je al weinig suikers at, dan zal het verschil niet groot zijn, dus de mate van gewichtsverlies ook niet. En als je in plaats van alles wat je weglaat nu heel veel andere dingen gaat eten, dan zul je ook niet afvallen. Wat er vast wél gaat gebeuren is dat je ná de Week zonder Suiker bewuster bent van je keuzes en misschien wel vaker suikerrijke producten laat staan.

 

Diëtist Sascha de Jong

Dit is Sascha:

Hallo, mijn naam is Sascha. Ik ben diëtist bij Careyn sinds 2004. Ik woon en werk in Utrecht, waar ik spreekuur heb in twee gezondheidscentra. Ik begeleid cliënten met onder andere overgewicht of obesitas, diabetes, hart- en vaatziekten, darmklachten, ondervoeding, COPD. In mijn ogen is de kracht van dieetbehandeling dat ieder mens door gezonder te eten en meer te bewegen zelf zijn/haar gezondheid kan beïnvloeden en verbeteren. Naast diëtist ben ik ook sportdiëtist. Sinds 2012 schrijf ik een blog over mijn werk en over alles wat ik zelf in het dagelijks leven tegenkom in relatie tot voeding, gedrag, gezondheid en beweging. Mijn blog is HIER te vinden. Ook schrijf ik voor Dieet Dit, Dieet Dat en Slimmer Zwanger. En nu dus ook voor FloorZorgt!

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!