Elke dag een pilletje?! De zin en onzin van voedingssupplementen

feiten-fabels-vitaminepillen-voedingssupplementen

Je kent het wel: een dag ongezond eten compenseer je met het slikken van een multivitamine. Stijve spieren na een lange werkdag? Even wat extra magnesium erin. Maar hoe gezond zijn al die voedingssupplementen? 6 feiten en fabels op een rij.

1) Een multivitamine is een prima vervanger van groente en fruit

Nachtdiensten, een onregelmatig eetpatroon, snacken bij hongerklop tijdens dienst… Werken in de zorg brengt niet altijd de gezondste keuzes met zich mee. Een vitaminebom in de vorm van een pil lijkt dan een makkelijke oplossing. Glas water, pil erin en hup: je gezonde maaltijd kun je voor deze keer best overslaan. Toch?

Helaas werkt het zo niet. In fruit en groenten zitten namelijk ook andere dingen die je nodig hebt. Vezels bijvoorbeeld. Als je alleen vitaminepillen slikt, kom je dus alsnog voedingsstoffen tekort.

Oordeel: fabel

2) Hoe meer vitamines, hoe beter

Het lijkt misschien verleidelijk om te gaan voor een multivitamine waarin ruimschoots de hoeveelheid zit die je nodig hebt aan vitaminen en mineralen. Want met 200% van wat je op een dag nodig hebt, móét je wel goed bezig zijn. Toch?

Niet dus. Voor de meeste vitaminen geldt namelijk: wat je te veel inneemt, plas je gewoon weer uit. Eet je gezond en gooi je daar nog een extra supplement bij, dan is de kans groot dat je lichaam hier niets mee doet. Je spoelt je geld dan in feite door de wc. Toch zonde.

Oordeel: fabel

3) Ook als je gezond eet, kun je een vitaminetekort hebben

Heb je een slechte weerstand of ben je vaak moe? Vraag dan je huisarts om de vitaminewaarden in je bloed te testen. Misschien neemt je lichaam niet alle vitamines goed op en heb je – ondanks een gezonde levensstijl – toch een tekort.

Daarnaast kan het zijn dat je dénkt dat je gezond bezig bent, maar bijvoorbeeld te eenzijdig eet. Als je alleen varieert tussen sla, wortels en tomaat, krijg je niet alle vitamines binnen. Ook (oudere) patiënten die weinig eten, kunnen hiermee te maken hebben. In die gevallen kan een supplement uitkomst bieden.

Oordeel: feit

4) Baat het niet, dan schaadt het niet

Grootmoeders wijsheid klopt meestal, maar geldt helaas niet voor alle vitaminen. Sommige richten zelfs schade aan als je er te veel van binnenkrijgt:

  • Een overschot aan vitamine B6 kan je zenuwen beschadigen, waardoor je tintelingen of zenuwpijn krijgt.
  • Te veel vitamine A is schadelijk voor je lichaam. Verschijnselen zijn hoofdpijn, misselijkheid en duizelingen.
  • Extra vitamine C plas je weliswaar uit, maar je nieren moeten harder werken om alles te filteren.

Oordeel: fabel

5) Sommige mensen hebben supplementen nodig voor hun gezondheid

Hoe gezond je ook eet, sommige mensen krijgen simpelweg niet alle voedingsstoffen binnen die ze nodig hebben. Het Voedingscentrum adviseert bijvoorbeeld aan veganisten om extra B12 te slikken. Mensen die een donkere huidskleur hebben of ouder dan 50 zijn, krijgen het advies om vitamine D in te nemen. En als je zwanger bent of wilt worden, is het verstandig om foliumzuur te gebruiken.

Oordeel: feit

6) Je lichaam neemt vitamines uit een pil makkelijker op dan uit groente en fruit

Misschien heb je weleens gelezen dat de vitamines uit een supplement beter door je lichaam opgenomen worden dan die uit voedsel. Hoe zit dat? Bij deze uitspraak ligt de waarheid in het midden.

De opname van vitamine B11 – beter bekend als foliumzuur – uit eten is tot wel 50% lager dan uit een potje. Hier kun je dus beter voor een supplement gaan. Van vitamine E is juist bekend dat de natuurlijke variant 2x beter opneembaar is dan die uit een pil.

Oordeel: feit en fabel

Conclusie

De meeste mensen hebben helemaal geen dure supplementen nodig om gezond te zijn. Slik je toch graag een pilletje? Check dan altijd het etiket. Zolang de percentages per vitaminepil onder de 100% blijven, zit je veilig.

Gebruik jij zelf multivitaminen of zet je ze in op de werkvloer? Laat het ons weten in een reactie!

 

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

Claudia
Als aanvulling op punt 2 en 4 (die elkaar lijken tegen te spreken):
Wateroplosbare vitaminen plas je uit en vetoplosbare vitaminen - A, D, E, K - worden in je lichaam (lever) opgeslagen. Met name de laatste soort is dus slecht voor je in hoge doseringen.
Dank voor je aanvulling!