Zo geef jij je leerling zelfvertrouwen: 10 tips voor het begeleiden van stagiairs in de zorg

tips-begeleiden-leerlingen-stagiairs-zorg

Leerlingen zijn de toekomst van de zorg. Een goede stagebegeleiding is daarom zo belangrijk! Hoe zorg je ervoor dat studenten zich prettig voelen op de werkvloer en zich zo goed mogelijk ontwikkelen? 10 tips, do’s en don’ts voor stage- en werkbegeleiders.

1) Verpak je kritiek/feedback (als een hamburger 😉)

Mocht je punten van kritiek hebben, verpak ze dan een beetje aardig. Zeg bijvoorbeeld: ‘Je bent goed bezig, ik vind je lekker bevlogen. Je kunt nog wel werken aan je sociale interactie met patiënten. Maar met je collegialiteit zit het hartstikke goed.’ Mijn collega noemt dit ook wel het hamburger-model (compliment – kritiek – compliment).

2) Vergeet niet complimenten te geven!

Ja, als het goed gaat mag je het ook zeggen! Hoe moet je leerling anders weten dat het bloedprikken dit keer inderdaad best lekker ging? Daarbij zit iemand die zich gewaardeerd voelt beter in z’n vel en dat is voor iedereen fijn. 

3) Overleg op vaste momenten

Vaste overlegmomenten geven je leerling houvast. Sla ze dus niet over omdat je het te druk hebt. Er is altijd wel iets te bespreken. Gewoon even vragen hoe het gaat kan al zeer waardevol zijn.

4) Behandel hem/haar niet als sloofje

In mijn tijd als stagiair in een verpleeghuis had ik een begeleider die haar werk afraffelde, op de bank plofte en niet meer opkeek van haar mobieltje totdat ik ook klaar was. Helpen, ho maar. Super onzeker werd ik hiervan. Werkte ik niet snel genoeg? Was ik haar sloofje?

5) Geef kansen

Een stage is bedoeld om het vak te leren. Geef je leerling die kans zo veel mogelijk. In een verpleeghuis een dagje meelopen met de bezoekende huisarts of fysiotherapeut is een waardevolle verdieping van de stage. Laat je leerling ook zo veel mogelijk meedenken. Roep niet meteen wat jij denkt maar vraag het eerst aan de leerling. Goed antwoord? Instant boost!

6) Houd gepaste afstand

Natuurlijk moet je meekijken om te checken of alles goed gaat. Maar hijg niet in de nek van de stagiair. Die wordt daar namelijk super onzeker van! Op een gepaste afstand kun je het vaak ook prima zien en dan presteert de leerling waarschijnlijk beter.

7) Stel de leerling voor aan de collega’s

Nieuwe stagiair op de afdeling? Begin met een introductierondje langs alle collega’s. Zo weet iedereen wie hij of zij is en voorkom je dat de leerling zich steeds opnieuw moet voorstellen of de vraag krijgt: ‘Wie ben jij nou weer?’

8) Leef je in

Je was zelf ook ooit leerling, denk terug aan hoe jij je voelde en waarvan jij van je stuk raakte. Bedenk ook welke begeleider jij het fijnst vond en waarom. Dit kan je helpen om je eigen stagiair beter te begrijpen én te behandelen.

9) Ga samen lunchen

Daar zit je dan, stilletjes in een hoek met je broodje. Hoe ongelukkig kun je je voelen als nieuweling… Betrek je leerling ook tijdens de lunch bij het gesprek. Ook al is het een tijdelijke functie, ze horen er wel echt bij!

10) Schep helderheid

Wat zijn je leerdoelen vandaag? Hoe wil je dat aanpakken? Door aan het begin van de dag duidelijke doelen te stellen, voorkom je dat je stagiaire gaat ‘zwemmen’. Lekker gefocust werken, zorgt voor meer zelfvertrouwen.

Wat is jouw beste tip voor het begeleiden van leerlingen/stagiairs?

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!