Van de susser tot de voorhaarbeurtprater: herken jij deze types familieleden-van?

Familie- patiënt-communicatie-type

Komt er een nieuwe patiënt in zorg, dan krijg je zijn naasten erbij cadeau. Soms heel handig, maar regelmatig kun je ze wel achter het behang plakken. Je treft ze als verpleegkundige of verzorgende immers niet op hun beste moment. Deze types herken je vast!

De voorhaarbeurtprater

Op iedere vraag die jij aan de patiënt stelt, komt er een antwoord uit een andere mond. De mond van dit type familielid kan niet dicht blijven en spuwt nonstop informatie over je uit. Deze naaste weet beter dan de patiënt wat er aan de hand is, hoe het voelt en wat zal helpen. Ze besluit haar verhaal met een knikje richting de patiënt: ‘Ja, toch?’

De pessimist

Deze naaste herken je aan de ‘Maar wat nou als’-vragen. Hij noemt zichzelf liever een realist, maar jaagt onbedoeld de patiënt de stuipen op het lijf. Die helemaal niet gespannen was voor zijn eenvoudige knie-operatie, tot de ‘Wat nou als hij niet meer wakker wordt?’-vraag van de meegenomen partner.

De susser

Deze partner of moeder bedoelt het oh-zo goed. In haar pogingen de patiënt gerust te stellen, doet ze bijna alsof hij zonnebadend in een all inclusive resort ligt in plaats van met pijn en ongemak in een ziekenhuisbed. En dan zo ondankbaar, die patiënt, dat-ie echt even niet zo happy is en het gesus niet kan aanhoren.

De ergermaker

Deze naaste is doorgeslagen naar de andere kant. Zonder oog voor de onzekere zieke of gewonde geliefde, roept ze alles waar de patiënt nog nerveuzer van wordt. ‘Maar we zouden morgen op vakantie gaan!’ of ‘Hoe moet dit nou met je werk?’

De agressieveling

Dit type familielid zet meteen de aanval in. Hij briest door de telefoon, aan de balie of gewoon waar de patiënt bij is dat het allemaal sneller/beter/efficiënter/makkelijker kan. Doe je dat niet (en wel NU), dan maak je al snel kennis met alle driehonderd pagina’s uit zijn scheldwoordenboek.

De kritische noot

Medische kennis of niet, deze naaste denkt het altijd beter te weten dan jij. Bij alles wat je doet kijkt hij op je vingers en vraagt hij: ‘Weet je zeker dat dit de bedoeling is?’ De kritische noot heeft namelijk overal wel eens van gehoord en is dikke vriendjes met Dokter Google.

De helper

Zo lief dit type familielid! De helper wil jou zo graag ontlasten, dat ze per ongeluk de boel nog erger maakt. Razendsnel steekt ze een helpende hand toe als jij net een steriel werkveld hebt gecreëerd, of kiept ze het urinaal leeg voordat jij de mictielijst kon invullen die de arts dringend nodig had.

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!