Schaamte bij je cliënt? – Met deze tips laat je ongemak en taboe verdwijnen

schaamte-cliënt-tips-ongemak

Van een stel blote billen, incontinentie of een paar zweetvoeten kijk ik als doorgewinterde verpleegkundige niet meer op. Omdat ik het zelf zo gewend ben, vergeet ik soms dat mijn cliënten dat vaak niet zijn. Hoe kun je gêne of ongemak bij zorgvragers verminderen?

‘Ga zelf maar eens in een bed liggen,’ zei een collega ooit tegen me. ‘En stel je eens voor dat je het per ongeluk in je broek doet en een ander je moet komen verschonen. Zou je dat leuk vinden?’ Ze had een punt. Als het mij gebeurde, zou ik me óók ongemakkelijk voelen.

Erken het gevoel

Wuif het schaamtegevoel van je cliënt dus niet weg met: ‘Welnee joh, daar hoef je je toch niet voor te schamen?’ Daarmee erken je het gevoel dat je cliënt op dat moment heeft niet. Beter is het om door te vragen: ‘Waarom?’ of ‘Waar schaam je je precies voor?’

Maak het gewoon

Je kunt benoemen dat je in je carrière al zo vaak naakte mensen, ontlasting en urine hebt gezien, dus dat jij nergens van opkijkt. Ik zeg altijd: ‘Zodra ik de deur uitstap, ben ik alweer vergeten hoe het er daar beneden uitziet. Op naar de volgende!’

Draai niet om de hete brij heen

Benoem waar het om gaat. Begin niet omslachtig te praten over een ‘pielemuis’ of een ‘jongeheer’. Voor de patiënt is het vaak nog veel vervelender dan voor jou. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn stage aan het bed stond van een patiënt die door een neurologisch probleem een constante erectie had. Een jonge vent was hij nog. Hij schaamde zich verschrikkelijk. Toen de collega met wie ik meeliep dit regelrecht benoemde, slaakte hij een zucht van verlichting. ‘Jij bent de eerste die er tenminste geen doekjes om windt,’ zei hij.

Verminder schuldgevoel

En dan zijn er ook nog die cliënten die het zo naar voor je vinden dat je hen alwéér moet komen verschonen. Echt schrijnend vind ik dat! Ze kunnen er niets aan doen. Vaak leg ik dan uit dat ook dit gewoon bij mijn werk hoort en dat ze mij er echt geen last mee bezorgen.

Vragen in plaats van veronderstellen

Er zijn ook mensen die zich voor helemaal niets schamen. En terecht! Wanneer je er al vanuit gaat dat iemand zich ergens voor schaamt, leg je misschien zelf een taboe op een onderwerp. Dat is niet de bedoeling. Vraag daarom gerust voorzichtig of de patiënt zich ongemakkelijk voelt. Dan weet je hoe de cliënt erin staat en kun je daarop inspelen.

Heb jij nog meer tips? Deel ze met me in een reactie!

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!