review-Brus-Pauline-Kuiper-review--meervoudige-beperking-broer-zus
Auteur
Pauline Kuiper
Uitgeverij
Scholten Uitgeverij
Prijs
€ 24,95

Pauline Kuiper is een ‘brus’: ze groeide op met een broer met een ernstig meervoudige beperking. Benieuwd hoe andere broers en zussen dat ervaren, sprak ze met twintig brussen, maakte daar prachtige foto’s bij en voilá, het boek BRUS, (on)breekbare liefde ligt op tafel. Hier lees je mijn review:

Het voorwoord van BRUS, (on)breekbare liefde is geschreven door een psychologe, en dat is niet voor niets. Opgroeien met een broer of zus met een beperking heeft onmiskenbaar een grote invloed op je leven.

Groot verantwoordelijkheidsgevoel

Vrijwel alle brussen voelen een sterke, liefdevolle band met hun broer of zus en ervaren al jong wat echt telt in het leven. Zorgen voor anderen is hun tweede natuur. De keerzijde is dat ze zich vaak te verantwoordelijk voelen en niet altijd even makkelijk voor zichzelf kunnen kiezen. Iets waar ze later in hun leven nogal eens tegenaan lopen.

‘Het voelt soms egoïstisch om voor jezelf en je vrienden te kiezen. Juist als je zo goed aanvoelt wat je zus nodig heeft en je weet dat jij haar dit kunt geven.’

Pauline en Marco

Toen Pauline vijf jaar was, raakte haar kleine broertje door een ernstige epileptische aanval meervoudig gehandicapt. Ze vertelt in het boek over de diepe band die ze met hem ontwikkelde. ‘We begrepen elkaar in het diepste van ons ‘zijn’’, schrijft ze. De ervaringen in het gezin hebben haar als persoon gevormd. Ze ging in de zorg werken, zoals veel brussen, die graag mensen willen ‘redden’. Bij Pauline leidde het tot een burn-out. Na een baan in de jeugdzorg, werkt ze nu als fotograaf en coach.

Onvoorwaardelijke liefde

In dit boek vind je twintig ervaringsverhalen en twintig brieven van een brus aan zijn of haar broer of zus. Vrijwel allemaal ervaren ze een bijzonder en oprecht contact, van hart tot hart. ‘Wat onze band zo sterk maakt is dat we elkaar begrijpen zonder woorden, zonder taal. Ik zie hoe jij je voelt en jij voelt wat ik bedoel’, schrijft iemand. En een ander zegt: ‘Jij hebt mij geleerd om onvoorwaardelijk lief te hebben, om mensen te zien zoals ze zijn, in hun kern. Door jou kan ik mensen benaderen vanuit mijn hart.’

Zorgen

Pauline vertelt me dat ze best wat meer aandacht voor haar ervaringen en rol in het gezin had willen krijgen toen ze jong was. Als brus word je immers al op jonge leeftijd geconfronteerd met de kwetsbaarheid van het leven, de zorgen van je ouders en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Sommige zorginstellingen en zorgverleners besteden wel aandacht aan de brussen, maar wat haar betreft zou dat nog wel meer mogen. ‘Ik hoop dat zorgverleners mijn boek lezen en daardoor beter begrijpen wat het betekent om een brus te zijn.’

Conclusie

Dit boek is zeker niet alleen interessant voor brussen en andere familieleden van mensen met een beperking. Voor zorgverleners kan het een mooie eye-opener zijn voor wat zich afspeelt in gezinnen van jouw cliënten. 135 pagina’s in hardcover kwaliteit en een boek dat op de koffietafel zeker niet misstaat! De zwart-witte pagina’s en foto’s zijn stijlvol en brengen de sterke band en het gezamenlijke plezier mooi in beeld. Persoonlijk had ik liever warmere kleuren gezien, maar dat is een kwestie van smaak ?.

Je kunt het boek BRUS van Pauline Kuiper bestellen op haar website.

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!

You have already unliked it!