Beat de burn-out & take control: schrijf het op!

burn-out zorg tegengaan

Heb jij ook het gevoel dat je op je werk geen controle hebt, dat anderen voor je beslissen? Dat is niet best, want dit kan een burn-out in de hand werken. Coach Marjolein weet een eenvoudige manier om de touwtjes weer in handen te nemen. Het enige dat je nodig hebt is een pen en papier (en misschien een glas wijn…).  

Weet je nog waarom je voor de zorg hebt gekozen? Als je dat moment terughaalt - je was 18, 19 jaar, misschien iets ouder - en je vergelijkt het met hoe je er nu tegenaan kijkt. Welk gevoel is dan het sterkst? De drive om voor mensen te zorgen die dat echt nodig hebben, de passie die je voelde voor het vak? Of toch de teleurstelling dat hoe sterk je ook gemotiveerd was en bent, je niet meer opgewassen voelt tegen de werkdruk en de emotionele belasting de je dagelijks ervaart?

Recept voor een burn-out

Grote kans dat het laatste het geval is. Want volgens de statistieken van het CBS en TNO ervaren werknemers in de gezondheids- en welzijnszorg een bovengemiddeld hoge werkdruk. Ze hebben minder ruimte om hun werkzaamheden naar eigen inzicht in te richten en ervaren een hogere emotionele belasting dan gemiddeld. Uitstekend recept voor een burn-out. Lekker dan!

Statistieken verslaan

Maar hé, zullen we eens proberen die statistieken te verslaan? Een belangrijke trigger die burn-out kan veroorzaken is dat je voelt dat je de controle verliest en anderen voor je beslissen.

Take control

Pak de komende week die controle terug.  Schrijf vlak voordat je gaat slapen drie dingen op die de afgelopen dag fijn waren en waar je met een glimlach aan terugdenkt. Schrijf achter in het schriftje drie situaties op waar je een rotgevoel van hebt. Het mag van alles zijn, zowel werk als privé. Dus ook die vlek op je werkkleding, de mysterieuze valentijnskaart, de eerste lentezon. Even doorzetten, want je doet dit een week lang, iedere avond.

Plussen en minnen

Na die week ga je zitten met je beste vriend, vriendin, moeder, vader, zus: iemand bij wie je je hele ziel en zaligheid kwijt kunt. Of alleen met een glas wijn, kan ook. Lees je schrift door en begin met de positieve ervaringen. Wat valt je op? En wat heb je zelf bijgedragen aan die positiviteit? En wat heeft een ander hieraan bijgedragen?  Doe dit precies zo voor de niet zo leuke ervaringen van die week.

Invloed

Bedenk je dan: waar had je zelf invloed op? Zowel positief als negatief. Dát zijn dus de momenten waarin je zelf de keuze hebt gehad en ook gekozen hebt. Hou dat vast, want dat is een belangrijke stap om bewust te zijn dat je zelf weer controle kunt krijgen en dus eigenlijk ook hebt.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen, mail me gerust op spoenk@spoenk.nu.

Lees ook:

Hoe ga je om met schuldgevoel bij ziekmelden? Coach Marjolein geeft tips

Coach Marjolein Aelberts FloorZorgt

Dit is Marjolein:

Ik ben Marjolein en Spoenk (het woord waarmee Pippi Langkous alles benoemt wat ze niet begrijpt) is de naam van mijn coachingbureau. Ik ben gefascineerd door wat mensen drijft en heb mij de afgelopen jaren verdiept in het fenomeen burn-out. In de zorg, met het personeelstekort en de hoge werkdruk, een groot en actueel probleem. Ik help mensen die vragen hebben als: zit ik in een burn-out? Hoe kom ik daar weer uit? Hoe ga ik beter om met de te hoge werkdruk? Hoe sta ik steviger in mijn schoenen? Hoe houd ik de balans tussen werk en privé? Wil je weten of ik iets voor je kan betekenen, neem dan een kijkje op mijn website: www.spoenk.nu

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 60.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Volg je mij al op Facebook, Instagram of Twitter? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier.