Even appen met een arts? Bij het Beatrix Ziekenhuis kan het!

Gynaecologe Yvette is één van de artsen van het Beatrix Ziekenhuis in Gorinchem die ‘appt’ met haar patiënten. Een laagdrempelige, makkelijke en effectieve manier van contact tussen patiënt en arts.
‘Van patiënten hoor ik dat ze de app fijn vinden, omdat ze soms denken dat hun klachten te klein zijn om voor langs te komen’, vertelt Yvette Zantvoord tegen het Algemeen Dagblad. Ook praktisch scheelt het veel gedoe. ‘Mensen hoeven geen oppas te regelen voor de kinderen, parkeerkosten te betalen, in de rij te staan of in de wacht te hangen.’ Ook is het mogelijk om ongerustheid weg te halen. Artsen kunnen makkelijk betrouwbare informatie doorgeven, in plaats van dat een patiënt gaat googelen.
Normaal staat de telefoon roodgloeiend in het Beatrix Ziekenhuis. Dat is minder geworden. Het beantwoorden van vragen via de app scheelt veel tijd. Assistenten beantwoorden korte, administratieve vragen via de app. Dat gaat bijvoorbeeld om herhaalrecepten. Andere vragen worden door artsen beantwoord. Zo informeert Yvette bij patiënten met een spiraaltje of alles goed gaat. Het Beatrix Ziekenhuis gebruikt voor de dienst de beveiligde app BeterDichtbij.
Artsen benadrukken dat de app echte consulten niet vervangt. Voor spoedgevallen zal altijd nog gebeld moeten worden. Wel is het een handig, maar ook persoonlijk hulpmiddel. Waar een arts eerst amper contact meer heeft met een patiënt na de behandeling, gebeurt dat nu veel vaker. ‘Hartstikke leuk.’ Ook is het voordelig voor patiënten die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen.
Bron: Algemeen Dagblad
Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar!
Reageren op dit bericht?
Om te kunnen reageren op dit bericht moet je ingelogd zijn. Klik hier om in te loggen.