De beste tips om je bovenkamer gezond te houden

fit-in-je-bovenkamer

Tussen al die drukke werkzaamheden door willen we natuurlijk ook even ontspannen. Hoe we die stress van ons af laten glijden en dat ultieme ontspanmomentje bereiken? Hier vind je mijn tips!

1. Wandelen en bewegen

Tijdens je dienst wandel je ongetwijfeld al heel wat af, maar tóch is dat anders. Als je echt gaat wandelen voor de ontspanning en dus nergens bewust naartoe loopt, draagt dat bij aan je gemoedstoestand. En nee, dat hoeft zeker niet meteen een halve marathon te zijn! Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je vijf minuten naar buiten gaat. Meestal ben je uiteindelijk dan alsnog wel langer buiten.

2. Positieve mindset

Je kunt je brein trainen. Dat wil zeggen: als je veel gedachten hebt die negatief zijn, raken je hersenen eraan verslaafd en onthouden ze die instelling. Dat betekent dat als je zelf graag vaker positief zou willen zijn, je je brein op dat vlak kunt trainen. Hetzelfde geldt voor emoties als angst en woede. Ook daar valt aan te werken. Dus… Een negatieve instelling wijten aan je karakter is niet helemaal waar😉 Wat je water geeft, groeit. Toch?

3. Creatief zijn

Weet je nog, dat je vroeger uren zat te fröbelen aan de knutseltafel? Houd dat gevoel vast! Creatief zijn is namelijk gezond voor ons. Waarom? Als je moe bent of even niet lekker in je vel zit, ben je vaak aan het piekeren. Creatief bezig zijn geeft energie en zorgt ervoor dat je uit je hoofd komt. Met je handen werken ontspant. En nee, je telefoon of die serie helpt níet te ontspannen; dat geeft alleen maar meer prikkels.

4. Genieten

Het klinkt zo simpel: genieten van de mensen om je heen of van dat wat je op dat moment doet. Toch is ook dit goed voor je mentale staat. Extra genieten? Ga weer eens terug in de tijd met je partner of neem je kinderen mee naar een plek waar je vroeger zelf vaak kwam. Gegarandeerd plezier!

5. Ademen (!)

Ademhalen doen we uiteraard al heel ons leven, elk moment van de dag. En toch zijn we ons er lang niet altijd bewust van. Als je leert goed te ademen, zorgt dat voor de juiste hoeveelheid zuurstof in je hersenen. Waar dat goed voor is? Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat je minder snel angstig wordt of in paniek raakt. Als je wél last hebt van die emoties, is het dus aan te raden om je te richten op je ademhaling. Geef het eens een kans en kijk wat het met je doet. Wil je een stapje verder? Probeer dan eens te mediteren.

6. Dankbaar zijn

Je hebt er verschillende apps voor, maar kunt natuurlijk ook gewoon een schrijfboekje gebruiken. Áls je elke dag maar (heel) even stilstaat bij de dingen waar je die dag dankbaar voor bent. Al is het maar dat je in je pauze van de zon hebt kunnen genieten of een leuk praatje hebt gemaakt met één van je cliënten. Hoe vaker je er bij stilstaat, des te makkelijker het gaat en des te meer je ziet dat je eigenlijk heel veel hebt om dankbaar voor te zijn.

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 60.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Volg je mij al op Facebook, Instagram of Twitter? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier.