5 tips voor als je geen klik hebt met je cliënt

klik-trucjes-patiënt

Bij de ene zorgvrager raak je maar niet uitgepraat, bij de andere moet je steeds naar woorden zoeken. Herkenbaar? Toch zijn er wel een aantal dingen die je als zorgverlener kunt doen om het contact makkelijker te laten verlopen of om toch een band te creëren. Hier zijn mijn tips:

1. Blijf vriendelijk

Let’s face it. Niet alle cliënten zijn lieverdjes. Sommige opmerkingen kunnen hard aankomen, en ook nog eens behoorlijk onterecht zijn. De kunst is om dan niet boos te worden. Mij helpt het altijd om te bedenken waar het gedrag van mijn cliënt vandaan komt. Voelt diegene zich niet eigenlijk heel erg rot? Soms moet je daar even doorheen prikken…

2. Geef je grenzen aan

En wat als die minder aardige opmerking van die cliënt écht niet kan? Dan mag je gewoon voor jezelf opkomen, op een respectvolle manier natuurlijk. Je kunt bijvoorbeeld uitleggen waarom je hetgeen dat de cliënt zegt niet gepast vindt. Vriendelijk blijven betekent niet dat je alles moet tolereren.

3. Praat over koetjes en kalfjes

Toch is het soms zo dat je cliënt niet onaardig of onwillig is, maar dat jullie simpelweg niet weten waar jullie het over moeten hebben tijdens de zorg. Gelukkig zijn er altijd een aantal ‘neutrale’ onderwerpen die je aan kunt snijden: het weer, de tijd van het jaar, wie er avonddienst heeft, wat er vandaag gegeten wordt, de kleur van een T-shirt. Noem maar op…

4. Zoek de…

Nee, niet de verschillen! Juist de overeenkomsten moet je zoeken. Waarschijnlijk kun je die op het eerste gezicht niet ontdekken (of er zijn er juist te veel), maar probeer het gesprek toch aan te gaan. Vraag naar hobby’s, kinderen, woonplaatsen en levensgebeurtenissen. Misschien kom je er wel achter dat jullie allebei nog steeds verslaafd zijn aan Pokémons zoeken. Uiteindelijk hebben jullie dan toch een gedeelde liefde…

5. Stilte is niet altijd erg

En soms moet je die stilte er gewoon laten zijn. Niet alle cliënten hebben behoefte om te praten. Aan sommige cliënten kun je ook gewoon vragen of ze zin hebben in een praatje, of dat ze liever hebben dat je je mond houdt.

Welke tips zou jij aan dit rijtje toevoegen?

Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 60.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Volg je mij al op Facebook, Instagram of Twitter? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier.