'Dag in, dag uit, stond ik moe op en ging ik moe weer naar bed'

Liza-people pleasing

‘Wat zullen anderen wel niet van me denken?’ Het was dé vraag die Liza vroeger dag in, dag uit bezighield. Zonder dat ze het destijds doorhad kostte die ene vraag haar altijd bakken met energie. Steeds weer paste ze zich aan, aan datgene waarvan ze dacht dat anderen het van haar verlangden. Want ja, dat is tenslotte toch wat je hoort te doen?

People pleasen

Jarenlang ben ik heel erg moe geweest. Dag in, dag uit, stond ik moe op en ging ik moe weer naar bed. En wat ik ook probeerde om me fitter te voelen, niets leek te helpen. Of ik nu wel of niet gezond at, wel of niet op tijd naar bed ging, wel of niet sportte en wel of niet vakantie had, het maakte allemaal niks uit. Ik was en bleef moe. En leefde – toen nog – volop in de veronderstelling dat die vermoeidheid gewoon bij me hoorde. En er helaas niks aan te doen was.

Na mijn postnatale depressie van zes jaar geleden kwam ik erachter dat die veronderstelling echter compleet onjuist bleek te zijn. Door gesprekken met mijn psycholoog kwam ik erachter dat één van de grootste oorzaken van mijn vermoeidheid bleek te liggen in de manier waarop ik voor mezelf zorgde. Of beter gezegd: niet voor mezelf zorgde.

Mijn enorm hardnekkige patroon om altijd iedereen tevreden te houden en te voldoen aan andermans verwachtingen (althans, de verwachtingen waarvan ik dacht dat mensen ze van mij hadden – want die verwachtingen bleken toen ik ze later ging checken lang niet altijd juist te zijn) bleek enorm veel energie van me te vragen. Constant was ik aan het checken of ik het wel goed deed. En of anderen mij nog wel aardig vonden. Want, zo dacht ik toen: als ik niet aan de verwachtingen voldoe, dan vinden anderen mij niet meer aardig. Of erger nog: dan laten anderen me in de steek.

Ik was, zoals ze dat tegenwoordig zo mooi noemen, een enorme “people pleaser”. Ik zorgde steevast voor alles en iedereen. En ging daarin zó ver, dat er geen enkele ruimte meer voor mij over bleef.

Helaas is dit patroon van people pleasen (zeker ook in combinatie met de vermoeidheid) iets wat ik veel terugzie bij zorgverleners. Niet alleen tijdens hun dienst zorgen ze voor anderen, maar dit zorgen gaat thuis gewoon vrolijk verder. En dat ook vaak, net zoals bij mij destijds, ten koste van zichzelf.

Inmiddels heb ik mezelf dit patroon, met behulp van een hele hoop (zelf)coaching en therapie, weten af te leren. En voel ik me tegenwoordig een heel stuk fitter, energieker, meer ontspannen en zit ik veel lekkerder in mijn vel. Ik geniet ervan om met anderen samen te zijn en maak me niet meer druk om wat ze allemaal van me denken en of ik wel aan hun verwachtingen voldoe. En dat, lieve zorgverlener, is iets wat ik jou ook heel erg graag gun. En dus heb ik mij deze mijn beste – door schade en schande opgedane – tips voor je verzameld om dit people pleasen (meer) los te kunnen laten.

  1. Sta allereerst eens stil bij wat je allemaal op een dag doet en waar je allemaal ‘ja’ tegen zegt. Schrijf dit voor jezelf gedurende de dag – of aan het eind van de dag – op. Doe dit minimaal 1, maar liefst 3 dagen lang.
  2. Zodra je een overzicht hebt, zet je achter iedere activiteit of vraag die je met ‘ja’ hebt beantwoord een + of een -. Het + teken staat hierbij voor ‘ik krijg er energie van’ en het – teken staat voor ‘dit kost mij energie’.
  3. Kijk eens naar je overzicht. Hoeveel plusjes en hoeveel minnetjes heb je opgeschreven?
  4. Bij alles waarbij je een – hebt gezet schrijf je vervolgens op waarom je de activiteit hebt gedaan of waarom je ‘ja’ hebt gezegd. Welke redenen zitten daarachter? Doe je het omdat het bij je werk hoort, omdat je het graag wilt, omdat iemand het je heeft gevraagd, of omdat je denkt dat je het moet doen? Heel vaak doen we namelijk dingen zonder dat we daar bewust zelf voor kiezen. Door in kaart te brengen wat je doet en waarom krijg je zicht op de onderliggende redenen van je gedrag.
  5. Nadat je hebt opgeschreven waarom je bepaalde activiteiten hebt gedaan of waarom je 'ja' hebt gezegd, vraag jezelf af of deze redenen in lijn zijn met jouw eigen behoeften en grenzen. Reflecteer op hoe vaak je handelt vanuit de verwachtingen van anderen in plaats van jouw eigen welzijn. Dit bewustzijn is de eerste stap zijn naar verandering.
  6. Identificeer alternatieve benaderingen voor situaties waarin je normaal gesproken 'ja' zou zeggen, terwijl je eigenlijk liever 'nee' zou willen zeggen. Oefen met het stellen van grenzen en het prioriteren van je eigen behoeften. Dit kan betekenen dat je vaker 'nee' zegt, maar het zal ook meer ruimte creëren voor de dingen die echt belangrijk voor je zijn.
  7. Zoek steun bij vrienden, familie of een professionele coach of therapeut. Praat met anderen over je uitdagingen met people pleasen en vraag om advies en ondersteuning. Soms kan het delen van je ervaringen en het ontvangen van feedback van anderen je helpen om nieuwe perspectieven te zien en nieuwe strategieën te ontwikkelen om met deze patronen om te gaan.
  8. Gun jezelf de tijd. Het loslaten van people pleasen is niet iets wat van de één op de andere dag gebeurd. Geef jezelf de ruimte en wees trots op de stappen die je zet!

Oh, en mocht je hier nu nog meer in willen duiken, luister dan ook eens deze podcast.

Liza

Dit is Liza:

Hi, ik ben Liza van der Veeken. Ik ben Geluksexpert voor zorgverleners en werk daarnaast een paar dagen per week als docent Verpleegkunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Wat ik veel zie bij zorgverleners is dat ze heel goed zijn in het zorgen voor anderen, maar het best lastig vinden om goed voor zichzelf te zorgen. En daar wil ik heel graag bij helpen! Van grenzen stellen tot meer tijd nemen voor jezelf; middels mijn blogs, e-book en podcast hoop ik jou tips en inspiratie te geven om jezelf vaker op nummer #1 te zetten en goed voor jezelf te zorgen. Oh, en mocht je wat meer over mij en mijn verhaal willen weten, lees dan ook eens mijn boek, ‘Kind, ik hou (niet) van jou’. 

Colofon: FloorZorgt is jouw online zorgmagazine! Op dit moment lezen 80.000 unieke zorghelden mij maandelijks. Door middel van inspirerende blogs, relevante producten (kijk snel in mijn webshop!) mooie artikelen en zorgnieuws houd ik jou op de hoogte van alle ontwikkelingen in de zorg. Heb je mijn mobiele app al gedownload en volg je mij al op Facebook, Instagram of Linkedin? Wil je adverteren? Stuur me dan een mailtje en ik neem z.s.m. contact met je op of bekijk de mogelijkheden alvast hier. Ook ik maak weleens een foutje ;-) Heb je er één gezien? Mail het me. Ik ben je dankbaar! 

You have already unliked it!